Boken är din väg in i samhället.

Yepp. Det finns ingenting som gör dig mer social än böckerna.
Sen jag lärde mig läsa, runt 6-7 års ålder så har jag läst i snitt 1-2 böcker i veckan. Jag älskar böcker!!
Jag älskar det som står i böckerna och tiden som försvinner när man läser en bra bok.

Och varför är det så bra att läsa? Jo, först och främst ger böckerna dig naturligtvis kunskap. Vilken sorts bok du än läser så lär du dig alltid något nytt.
Sen lär böckerna dig att skriva och tala med flyt. Hur man sätter ihop orden och formulerar sig. Superbra att kunna till uppsatsskrivning, CV eller andra sorters avhandlingar.
Böckerna lär dig stavning och grammatik. Läser du ofta så känner du igen ord och vet hur de ska skrivas.
Du blir en mycket mer social människa, för du bär på ett stort ordförråd, ord du har snappat upp ur böckernas värld.
Böcker stärker också ditt kreativa tänkande och tränar upp din fantasi. Berättelsen du läser formar bilder i huvudet på dig och med en tränad kreativitet kan du få en hel film uppspelad framför ögonen bara av att läsa svart/vita rader på ett stycke papper.

Så, mitt råd till dig som siktar på bra betyg i skolan; läs många böcker!!

Boknörd

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0