Musikbranschens hottisar!

Jag jobbar inte inom musikbranschen, det måste jag klargöra innan jag skriver detta inlägg.
Det jag skriver nu är bara logiskt tänkande och min version av vad en artist behöver i en hård värld med många konkurrenter.

Jag är väldigt intresserad av musik. Och med det så säger jag inte att jag är intresserad av artisten i sig, utan musiken som framförs. Det sitter ju oft ett helt team bakom en nyskapad artist.
Så jag läser lite om olika låtskrivare och hur de jobbar och hur de klarar av att ge bort en slagdänga utan att själv bli den erkände personen man förknippar med låten.

Så jag var inne på Andreas Carlssons blogg. Han är ju som ni vet en stor svensk låtskrivare, författare, producent(?). Kanske den största vi i Sverige har.
Och där fanns en tråd om Lady Gaga. Groupisarna tyckte här att hon var ett supande, konstigt freak. Och jag håller inte med.
För att kunna klara sig idag i musikbranschen så gäller det att sticka ut. Ha sitt eget gung och sin egen stil. Men eftersom det är EN sorts musik som säljer mest så låter det mesta vi hör på radion rätt lika. Okej, jag tycker det men som sagt, mina öron är inte tränade för att höra vilken låtskrivare som ligger bakom.
Så vad gör man då för att inte bli en i mängden? Jo, blir något helt nytt! Alla vet idag vem Lady Gaga är. Why? Musiken skulle kunna vara Katy Perry, Madonna eller vem som helst i samma genre.

Jo, Lady gaga är bisarr. Hon skapar rubriker. Bär uppseendeväckande kreationer och gör uttalanden som för oss vanliga vanilla att verkar rätt konstiga.
Men hon lyckas. Pressen älskar henne och ju mer vi ser av en ikon, ju mer intresserade blir vi. Sen lyckas hon också med sin vulgära stil dölja sitt privatliv. Vi har helt enkelt fullt upp med stjärnan Gaga.

Namnet är ett genidrag i sig. De flesta har någon gång hört Queens klassiker Radio Gaga. Och namnen i sig låter rätt lika. Gaga förknippar vi med en stor, känd grupp så hon hade redan halva inne när hon började!

Smart, smart, smart! Wanna be big, think big! Go big! Be different!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0