Regn måste inte vara rusk!

Vi går mot årets sista årstid. Hösten. En tid med blöta vantar, frost på bilrutan och löv överallt. Eller? Nej, jag tycker faktiskt inte det. Hösten innehåller så mycket mer än trötta huvuden och gråtande barn.
Först måste påpekas hur vackert det verkligen är i slutat av året. Tänk vattendroppar. Som dagg tillsammans med ett litet lager av ånga som svävar ovanför marken. Höstlövens alla färger naturligtvis tillsammans med solskenet som bara värmer översta hudlagret.
Vi får klä på oss ordentligt och mysa i stora tröjor och ännu större jackor. Mössor åker på och Lovikavantarna sitter på plats. Vilken romantik!
Jag blir alltid kär på hösten. Jag förälskar mig i allt och alla och blir lite extra sentimental.
Man tänder en brasa och sitter inne när vinden och regnet piskar fönsterrutan. Du kan vakna på morgonen utan att behöva känna sommarens dåliga samvete över att man ska ut, inte ligga och dra sig hela dagen. Mmm!
Och för de som går i skolan så träffas nya och gamla kamrater. Och höstterminen kändes alltid så kort för man väntade på julen och allt vad det innebär.
Men nu ska vi inte bara skriva från den sentimentala och positiva sidan. Det finns något vi skulle kunna vara utan. Vinterhalkan! Eller bilägandet i allt blir mycket mer komplicerat. Kallstarter, bränsleförbrukning och som ovan, skrapa vindrutan. Sånt är inte kul.

Men jag säger såhär. Passa på att njut av det fina med hösten och koppla motorvärmaren i tid. För höstens jobb är att förbereda oss för vintern, när den riktiga kylan kommer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0